26 juni 2013

Fastedag med jordgubbar (och semester!)

Inte just de jordgubbar jag ska äta. Men ungefär.
I dag börjar min semester! Exakt klockan 15.00 stänger jag av jobbtelefonen och loggar ut från jobbmailen och rör dem inte på en månad. För att fira detta fastar jag av någon outgrundlig orsak. Det har mest att göra med midsommarhelgens frosseri i god mat med nötrevbensspjäll på fredag, black angus-ytterfilébiffar på lördag och rökt abborre med murkelstuvning på söndag. Lägg till gårdagens födelsedagsmiddag för sambons bror med friterade potatisbollar smaksatta med rökt abborre (gudomligt gott och ett recept som inom kort kommer att finnas på bloggen), mer black angus-ytterfile och grillad pumpa och rabarberpaj till efterrätt. Kumulativt orsakar det ett utbrott av fastande.


Men i och med att jag råkade googla kalorimängden i jordgubbar (41 kcal per 100 gram) så tänkte jag fira semestern med det. Ett halvt kilo inhemska jordgubbar från torget blir det när jag är klar med jobbet. Och det tar inte upp mer än en tredjedel av dagsintaget! Det bästa är att efter gårdagens middag är jag egentligen inte hungrig ännu.

Nu blir det jordgubbsfrossa! Återkommer i morgon med receptet på potatisbollarna. Det passar sig inte på en fastedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar