02 juli 2013

Still going strong

Det är semestern. Den underbara välkomnade, betalda, semestern som gör att jag inte skriver särskilt mycket för tillfället. Men utmaningen pågår än. I början av varje vecka väljer jag fortfarande två dagar då jag hoppas att ingen ska ringa för att lura iväg mig på en semesteröl, dagar då det är tänkt att jag i princip ska vara utan mat.


I dag är en sådan dag och för första gången har jag stött på lite problem på vägen. Jag blev nämligen tvingad att laga mat. Riktig mat, inte 5:2-mat. Det finns en viss problematik i att tillaga mat med grädde, smör och olivolja när man inte får smaka den efteråt. Att känna dofterna av en paj som gräddas i ugnen krypa upp i näsborrarna och bosätta sig där - utan att få hugga in i det ostiga resultatet.

En annan orsak har också hindrat vidare bloggning: vårt ofärdiga kök. Vi har en ugn, men fortfarande inga spisplattor. Det är fantastiskt oinspirerande att göra allt man äter i en och samma form och man inte ens har någon möjlighet att koka eller steka det man sätter i formen. Men det borde lösa sig nästa vecka. Då jävlar kör vi recept.

I övrigt så funkar fastedagarna rätt så bra. Det är enklast när jag ser till att ha något att göra under de dagarna - om jag är sysslolös funderar jag oavbrutet på mat och tillagandet av den. Jag har till och med spelat tennis under en av de dagarna. Lyckligtvis är jag inte så bra att jag måste ta ut mig helt, men det resulterade ändå i en huvudvärk vid sextiden på kvällen då jag inte hade ätit än.

På torsdag kommer nästa prövning - att fasta någon annanstans än hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar