18 juli 2013

Bättre och bättre dag för dag...(?)

I dag är det en sanning med modifikation att det blir lättare att fasta med tiden. Morgonen var inget problem, och jag fick till och med inflikat ett badmintonpass innan jag åt min första mat för dagen runt klockan fyra. Men nu har jag tråkigt - och när jag har tråkigt snurrar mat konstant i huvudet på mig. Då vrider och vänder jag på alla livsmedel jag känner till. Hur får jag en fyllande måltid på 200 kalorier utan en spis? är den fråga som mest av allt cirkulerar i mitt huvud.

På spisen kunde jag värma upp tomat, paprika och lök (de ingredienser som jag använt mig mest av under fastan). Jag börjar nämligen vara lite trött på dem i rå form - eller i ugnsformsform för den delen.

Jag vill göra en svampfylld zucchini - men jag har ingen spis att förbereda svampfyllningen på.
Jag vill steka lax och servera med blomkålspuré och sockerärter - men jag har ingen spis att varken steka laxen på eller göra blomkålspurén på.
Jag vill...

...ja, ni ser ju hur det går. Inte nog med det, man blir hungrig av tankar på mat, även om det råkar vara lågkalorimat.

Men eftersom jag är såhär efterblivet begränsad med bara en ugn och en mikro så får jag helt enkelt falla tillbaka på sallader och dylikt igen. Jag har redan ätit en bön- och grynostsallad kryddad med grön harissa i dag, och är egentligen mätt. Men när jag är uttråkad fungerar min hjärna inte som den har fungerat under de senaste veckornas fastedagar.

Att jag har haft ledigt hela veckan och knappt träffat människor gör inte saken bättre. Mitt sociala behov är ungefär lika stort som mitt behov av matlagning. Utan ett stort socialt liv blir jag rastlös, irriterad och sur. Alla de här komponenterna gör att jag inte får någonting gjort över huvudtaget. Jag borde renovera, men huvudet är inte där. Jag borde gå och handla saker till lägenheten, men jag har inte pengar. Jag borde göra något vettigt av min sista lediga tid här under semestern - men jag har inte en endaste liten aning om vad det kunder vara när det inte får involvera mat eller dryck.

Ja, det är en sån dag i dag. En riktig skitdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar