18 juni 2013

Första 5:2-maten

Grönsakerna och skinkan går in i ugnen.
Så gick den då, dagen utan mat. Jag lade märke till att hungern kommer i vågor. Ibland var jag nästan yr av hunger och ibland glömde jag helt bort att jag inte ätit. Men till slut var klockan halv åtta, jag stod och försökte röja upp i vårt kök och märkte att det inte gick längre. Tankarna slöades ner och irritationen började växa. Dags, således, för den första 5:2-maten.
Tidigare under dagen hade jag sett ut ett rätt så kalorifattigt protein - rökt skinka (100 kcal per hundra gram). Tillsammans med lite grönsaker fick jag till en hel ugnsform med mat för under 600 kalorier. Frågan är om jag ens ska äta allt.

Här följer receptet på min första mat:

150 gram rökt skinka (150 kcal)
450 gram körsbärstomater (120 kcal)
150 gram lök (50 kcal)
100 gram spetsig paprika (25 kcal)
2 klyftor vitlök (vet inte, typ 10 kcal)
75 gram champinjoner (20 kcal)
2 msk olivolja (100 kcal)
Kryddor: Rökt paprika, salt, peppar, spiskummin, chili, oregano - rätt rejält av varje.

Jag lät körbärstomaterna vara hela, men allt annat tärnades. En hel ugnsform för 475 kcal. Inte illa! Återkommer med info om resultatet senare i kväll eller imorgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar