20 juni 2013

Spontan fastedag med första lunchen

"Äh, vad tusan", tänkte jag igår när jag gick hem klockan elva från flodbåtarna nere i centrum, "jag kör en fasta imorgon. Att vara hungrig i färjkön kan väl inte vara så outhärdligt".
Nå, jag vet av erfarenhet att det är fullständigt outhärdligt att vara hungrig i färjkön. Färjorna ska ta mig ut till Houtskär och midsommarfirandet där jag inte tänker vara hungrig. Men i dag - i kväll - så kan jag få in veckans andra fastedag som jag hade tänkt skippa.
Det betyder att jag måste äta lunch, och det blev en fylld paprika med diverse innehåll.

5:2-lunch:

1 paprika på 200 gram (50 kcal)
1 ägg på 54 gram (75 kcal)
37 gram rökt skinka (37 kcal)
10 gram vårlök (3 kcal)
Salt, peppar och paprika picante

Totalt: 165 kcal

1. Skär bort antingen toppen eller sidan av paprikan så att den kan fyllas. Ta bort kärnhuset och de vita, beska delarna.
2. Hacka löken och lägg hälften av hacket i bottnet av paprikan. Salta. Hacka skinkan och blanda med resten av lökhacket.
3. Knäck ägget över löken. och försök hålla gulan hel.
4. Fyll på med skinkan och resten av löken. Krydda.
5. In i ugnen på en ugnsform eller dylikt på 200 grader tills paprikan ser lagom mjuk ut. Kanske 45 minuter

Man kunde, om man hade ingredienser hemma, servera med en sås gjord på gräddfil och örter. Ungefär något sånt här:

1½ msk gräddfil (30 kcal)
Färska örter, typ timjan, basilika eller gräslök.
Salt och peppar

Men eftersom jag inte har ingredienser hemma så får det vara. Jag vill bara ha något i magen.

Resultatet blev detta:


Lite väl rinnigt inuti, men annars bra. Saknade en sås.


 

Smaken var det inget fel på, men paprikan släppte ifrån sig för mycket vätska och ägget fick simma. Jag hade bara paprikan inne i 30 minuter, men 45 vore nog idealt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar