18 juni 2013

Ta fasta på utmaningen

Jag fick en tillrättavisning i går när jag publicerade min blogg. Åsikten att jag mesar ur när jag planerade att påbörja min fasta först nästa vecka kom fram och jag får väl tillstå att jag håller med. Därför har jag gjort en kovändning och tagit tjuren vid hornen (det här blir för många köttreferenser för min smak!) och påbörjat min första dag av fasta redan i dag. 

Klockan är nu halv ett och jag har inte ätit någonting alls i dag. Ingenting. Inte ett gram. Det är absolut inte likt mig eftersom jag gillar frukost. Och lunch för den delen. Magen känns ganska ihålig, men på något sätt tror jag det är mera mentalt än fysiskt än så länge. Jag bävar snarare för ikväll när den riktiga hungern kommer att slå in. Men om texten känns lite ofokuserad så är orsaken att det mesta av min tankeverksamhet går åt till att fundera på hungern just nu.

Jag valde tack och lov en dag att börja när jag inte har sådana jobbuppgifter att en ofokuserad Robin vore en dåligt jobbande Robin. Lite pillande i Photoshopen och planering av höstens jobb är vad som står på programmet - dessutom hemifrån - och då kan jag gott vara hungrig.

Planen för dagen är att äta större delen av mina 600 kilokalorier mot kvällen, för om det finns något värre än att försöka få sömn hungrig, ja, då har det troligen med blod och våld att göra.

Det innebär en skippad frukost och en lunch bestående av vad än jag hittar i kylen som har lågt kaloriinnehåll. Jag gissar på en kryddad morotssallad av något slag, men återkommer senare med ett troligen ganska oinspirerande recept. En av mina orsaker till att börja nästa vecka med fastan var ursprungligen också att köket endast har en ugn som kokutrustning nu efter vår renovering. Inga spisplattor! Om jag inte var så hungrig hade jag gått ner och byggt klart köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar