16 augusti 2013

Mellanrapport

Jag är kanske inte så flitig att uppdatera här som jag hade tänkt mig. Det brukar gå så. Men fastan fortgår fortfarande och här nedan får ni en liten mellanrapport - det är nämligen exakt en månad sedan min första "officiella" invägning.

Men först några saker som jag har märkt längs vägen.

  • Nej, det går inte att äta vad som helst mellan fastedagarna. Då töjer man ut sin magsäck på nytt. Jag som är matgalen har lite problem att inte överäta de dagar jag inte fastar. Inte för att jag är hungrig - men det finns så många olika maträtter att testa på och nu har jag två dagar färre i veckan.
  • Det blir mera rester med 5:2. I och med att hungern inte är som den brukar, så minskar också småätandet däremellan. Vilket betyder att goda korvar och ostar som finns i kylskåpet ibland löper risk att bli gamla. Fy vilket elände! Mellan fastedagarna har jag fullt sjå att hitta på sätt att använda de gamla ingredienserna, men ändå köper jag nytt. Så är det när hjärnan går på högvarv när det gäller mat.
  • 5:2-dieten hjälper. Med de villkoren att du äter ungefär som vanligt de dagar du inte fastar, lyssnar på din mage när den är mätt och att du vidhåller vardagsmotionen. Jag har gjort nummer ett, men inte nummer två och tre av de föregående. Därför tror jag det går lite trögt.
  • Ohälsosamma helger är dödsstöten för 5:2. Med ohälsosamma menar jag bröllop och liknande evenemang som genererar stora mängder sprit och mat i min kropp. Det gör att hela veckans fastande försvinner på en eller två dagar. Därför har jag bestämt att jag för jämnast möjliga resultat alltid ska väga mig dagen efter veckans andra fasta.

Jag vägde mig inofficiellt förra veckan, hemhemma i Jakobstad. Eftersom jag första veckan jag fastade vägde mig där så kunde jag få ett hyfsat korrekt, men dock inofficiellt, resultat. Orsaken är att den vågen är mycket snällare mot kilona än alla andra vågar i världen. Oberoende så hade jag gått ner tre kilo på fem veckor, vilket är ganska okej, med tanke på den sommar jag har haft.
Till de officiella resultaten då. Jag har lagt förra mätningens resultat inom parentes så ser vi åt vilket håll det går.

Vikt: 100,5 kg (102 kg)
Halsmått: 43 cm (43 cm)
Bröstmått*: 107 cm (111 cm)
Midjemått*: 101 cm (101 cm)
Rumpmått*: 107 cm (107 cm)
Lår: 67 cm (70 cm)

Jag är lite förvirrad dock, för på telefonen hade jag antecknat helt andra värden än på bloggen. Där hade jag 106 cm runt midjan, 114 kring bröstet, 109 rumpa och 63(!) lår. Så det verkar som om vi får vänta ännu en månad eller två för att se vartåt det barkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar